vineri, 11 ianuarie 2013

Zilele acestea,

o persoana publica a avut curajul sa intrebe



Nu pot decat sa salut acest demers.
In ultimii ani, din pacate, nu am intalnit nici un duhovnic. Numai angajati.

"Era frumoasa vremea cand casele erau biserici, fata de acum, cand bisericile sunt case.“ - Ioan Gura de Aur  


"Eu îi numesc sutanişti. Din păcate, majoritatea se află în slujba banului. Când banul devine icoana lor, slujitorul cuvântului lui Dumnezeu îşi pierde sensul. Preoţii au ajuns nişte militari în straie bisericeşti, preferă să-l slujească pe Patriarh sau pe Papă. Uită că omul e trecător. Christos e nemuritor, oamenii sunt muritori. Adevăratul spirit al ortodoxiei se mai găseşte doar în anumite mănăstiri izolate”, a spus Oreste. "

E timpul sa ne trezim si sa semnalam aceste atitudini sfidatoare ale diversilor preoti, ce folosesc biserica, religia si credinta in scopuri de inavutire.
In ultimi anii am fost martora multor nereguli, sa le zicem "greseli",  ce m-au determinat sa raresc si chiar sa incetez a cauta sfat, povata si alinare in sanul bisericii.
Nu mi-am pierdut credinta, ea e vie in sufletul meu, dar prefer sa ma rog in plin camp, decat in biserica.
E forma mea de manifest impotriva acestor "comercianti".

In caz ca va intrebati, provin dintr-o familie ce a dat, in trecut, oameni sa slujeasca biserica, preoti si dascali. 
Special am specificat "oameni". Au fost suflete ce au inteles importanta rolului ales.
Familia sotului a contribuit hotarator la constructia multor biserici, astazi adevarate monumente istorice.


8 comentarii:

  1. Da, este foarte dureros. Cu 2 ani in urma, reusind sa ajung la liturghia de la Intampinarea Domnului, am asistat cu uimire si as putea spune oroare la predica unui parinte - de altfel cunoscut si despre care aveam o parere foarte buna -, predica in care s-a vorbit exclusiv - dar exclusiv!- despre datoria noastra de a ajuta financiar biserica! Niciun cuvant despre sarbatoarea pe care o praznuiam! Cum nu sunt asa inofensiva precum par, m-am dus la el si i-am spus ca pe mine predica asta m-a smintit, ca asteptam sa predice despre praznic, nu despre bani! Mi-a zis ca n-are alta ocazie sa spuna aceste lucruri. Bine, zic, dar puteati sa predicati despre praznic si la sfarsit sa spuneti 2 cuvinte despre nevoile financiare! Mi-a raspuns ca nu mie mi s-a adresat, ci celor pe care ii stie el acolo cu bani!!!! de atunci nu mai calc acolo, nu mai pot, mi-e rusine sa ma uit la el. Si repet, este un parinte bun. Presupun ca au pur si simplu ordin de sus sa faca toate astea si ca incearca niste compromisuri, dar nu sunt deloc convinsa ca fac bine. Adaug aici si o alta problema poate mai grava: mutarile preotilor dintr-o parohie in alta,fara nicio justificare, sau chiar trimiterea departe a putinilor calugari din Bucuresti, daca acestia se dovedesc duhovnici la care vin multi oameni si care nu doar ca nu pretind bani, ci chiar refuza! Scuze, cred c-am scris prea mult, dar subiectul este dureros. Si familia mea a dat oameni, cum a dat si a ta...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cineva imi spunea ca preotii sunt precum societatea din care se trag.
      Eu vreau sa cred nu-i asa.
      Preotii sunt si ar trebui sa fie (asemeni invatatorilor/profesorilor) exemple.
      Si-au uitat rolul,au mercantilizat totul

      Ștergere
  2. Si eu cred ca sunt precum societatea din care se trag, in mod obiectiv, nu stiu cum sa spun... Ar trebui multe, in toate domeniile, dar sigur ca mai ales in cele care cer vocatie si daruire. Stii ce mi se pare dureros, ba chiar periculos? Faptul ca ei au primit un har. Si parca traiesc impotriva harului primit. Asta e periculos si pt ei, si pt noi toti.

    RăspundețiȘtergere
  3. Uite, eu nu sunt deloc de acord cu ideea ca preotii primesc un har.
    De ce?
    Pentru ca eu percep harul, asa cum scrie in dex, precum "Calitate, însușire, dispoziție naturală care face pe cineva vrednic de admirație".

    RăspundețiȘtergere
  4. In dex scrie "puterea sacramentala a preotilor de a oficia actele de cult", apoi ce-ai zis tu. In fragmentul dat de tine sus d-l Stoica (nu-mi vine sa-i zic parinte) spune la un moment dat ca unui preot i s-a "suspendat administrativ harul" - si vezi reactia lui Oreste, reactie total indreptatita. Preotul primeste de la Dzeu un har cand intra in preotie, har pe care nu-l poate lua nimeni de la el,despre acest har este vorba.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer, nu stiu cati dintre preotii zilelor noastre primesc "acel har" si il pastreaza cum trebuie.
      Multi privesc preotia ca pe o meserie, atat.
      Altii, cum a fost Arsenie Boca, ca pe o vocatie.
      Prefer oricand sa ma duc sa ma reculeg si sa ma umplu de bine la mormantul lui Arsenie Boca, decat sa asist la o slujba fara suflet, facuta ca trebuie si nu ca este nevoie.

      Ștergere
  5. Simona, si eu pastrez credinta in sufletul meu si Biserica este acel loc in care merg doar de nevoie (nunta, botez, inmormantare). Dar cum poate fi altfel cand preotul iti spune direct cati bani sa dai sau vine in casa cu Craciunul sau Boboteaza doar pt bani si ca sa se planga de saracia parohiei, dar masina lui face cat jumatata din casa mea...la noi in zona nu-i mai deschide nimeni poarta si spun asta cu un sentiment de rusine, crede-ma. Cand preotul s-a plans finului meu ca oamenii nu sunt acasa, acesta i-a spus ca oamenii sunt dar nu vor sa deschida pt ca ar trebui sa-si schimbe atitudinea fata de ei. Inca asteptam schimbarea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corect si bine punctat!
      Asteptam schimbarea, dar oare ei sunt constienti ca trebuie sa schimbe ceva (macar sa scape de burta)?

      Ștergere